علمی- آموزشی

فعالیت های علمی آموزشی و اطلاع رسانی

علمی- آموزشی

فعالیت های علمی آموزشی و اطلاع رسانی

روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ، مطالعه رنگ به عنوان یک عامل تعیین کننده در رفتارهای انسان است.

مانند بررسی رابطه بین رنگ پیراهن و نتیجه بازی در فوتبال انگلیسی. با این حال، رابط بین رنگ و محرک های محیطی یک رابطه بسیار پیچیده است و عوامل زیادی روی آن اثر میگذارند. 

اثر دارویی

گزارش شده است که رنگ قرص بیمار یکی از عوامل در اثربخشی آنها میباشد، با بکارگیری " رنگ گرم " برای قرصها کارکرد آنها به عنوان محرک بهتر است و قرص " رنگ سرد " به عنوان افسردگی و ناامیدی  بهتر است. در نتیجه، به نظر می رسد این اثرات وابسته به فرهنگ دارد.

روشنایی عمومی آبی

در سال 2000 در گلاسگو  روشنایی خیابان بصورت رنگ آبی نصب شد و پس از آن، یافته ها و گزارشات خبر از کاهش جرم و جنایت در این مناطق میداد. این گزارش توسط چندین رسانه  خبری منتشر شد.

در اکتبر 2009 یک شرکت راه آهن ژاپنی در ایستگاه های خود برای کاهش سرقت تعداد روشنایی آبی نصب  کرد. اگر چه اثر از این روش مورد سئوال است.

تاثیر رنگ در خلق و خوی اجتماع

انتخاب رنگ آبی بالاترین انتخاب برای 35٪ از آمریکایی هاست، به دنبال آن سبز (16٪)، بنفش (10٪) و قرمز (9٪) است. اولویت برای آبی و سبز ممکن است به دلیل زیستگاه های خاصی باشد که در محیط اجدادی ما مفید بودند که به عنوان مقالات زیبا شناختی شرح داده شده اند.

مطالعه نشان میدهد که گذشته فرهنگی یک اثر بزرگی روی عملکرد و امتیاز رنگها دارد. این مطالعات نشان میدهد که مردم از همان ناحیه صرفنظر از هر قومی که باشند همان صلیقه و عملکرد رنگی را خواهند داشت. همچنین یک ناحیه یا منطقه، صرف نظر از قومیت، ممکن است صلیقه و عملکردهای مختلفی به نسبت دیگر نواحی داشته باشند.(یک کشور مختلف و یا یک منطقه مختلف از همان کشور)

  انتخاب بچه ها در مورد رنگها بسیار خوش آیند و جالب توجه است و میتواند تغییر کند و متنوع باشد، اما زمانیکه به بلوغ رسیدند انتخاب و صلیقه شان در مورد رنگها دیگر انعطاف پذیر نخواهد بود.

نور، رنگ، و محیط اطراف

نور و رنگ میتواند در چگونگی درک و مشاهده مردم از محیط پیرامونشان تاثیر داشته باشد. تاثیر منابع نوری مختلف در کیفیت رنگ دیوارها و دیگر اشیا محیط پیرامون دیده میشود.

رنگ ظاهری  در زیر نور خورشید با رنگی که در زیر نور مصنوعی(تنگستن) دیده میشود میتواند متفاوت باشد: رنگهای روشن  ممکن است نارنجیتر و رنگهای تیره تر ممکن است  تیره تر هم به نظر برسند. نور و رنگ یک شی میتواند موثر از موقعیت و مکان آن باشد.

مدل عمومی روانشناسی رنگ متکی پنج اصل اساسی:

1. رنگ می تواند معنای خاصی با خود داشته باشد.

2. معنایی که به رنگ نسبت داده میشود هم میتواند کسبی باشد و هم بیولوژیکی(ذاتی).

3. ادراک از یک رنگ باعث ارزیابی به صورت خودکار توسط ادراک فرد میشود.

4. فرآیند ارزشیابی بر اساس رنگها رفتار و حالتها را برانگیخته میکنند..

5. رنگ معمولا نفوذ و اثر خود را به صورت خودکار اعمال میکند.

استفاده در بازاریابی

از آنجا که رنگ در ظاهر دیداری و بصری از محصولات و همچنین در به رسمیت شناختن نام تجاری است عامل بسیار مهمی به شمار میرود، روانشناسی رنگ به بازاریابی مهم تبدیل شده است.

متخصصان بازار باید نسبت به استفاده از رنگ در رسانه های مختلف (به عنوان مثال چاپ در مقایسه با وب)، و همچنین به معانی مختلف و احساساتی که یک مخاطب خاص می تواند به رنگ اختصاص دهد آگاه باشند.

اگرچه تلاش برای طبقه بندی پاسخ مصرف کننده به رنگ های مختلف وجود دارد، درک هر کس از رنگ متفاوت است. اثر فیزیولوژیکی و عاطفی از رنگ در هر فرد توسط عوامل مختلفی از جمله تجارب گذشته، فرهنگ، مذهب، محیط زیست طبیعی، جنس، نژاد و ملیت تحت تاثیر قرار میگیرد.  که هنگام تصمیم گیری رنگ، برای تعیین مخاطبان هدف به منظور انتقال پیام مناسب مهم است.

 

معنای خاص رنگها:

از رنگهای مختلف تصور و مفاهیم مختلفی برداشت میشود.برای مثال:تن رنگ قرمز منجربه احساس هیجانی، و تون رنگ آبی اغلب موجب آرامش میشود. هر دو این احساسها بسیار خوش آیند و دلپذیر میباشد. بنابراین انتخاب رنگ منایب اثر مناسبی در تبلیغات دارد.

نمودار زیر معانی و مشاهدات مختلفی از رنگها را در کشور آمریکا به ما میدهد.

قرمز

زرد

سبز

آبی

صورتی

بنفش

قهوه ای

مشکی

سفید

جذاب

حسادت

خوش مزه

مردانه

دلفریب

توانا

مستحکم، قوی

غمناک

خوشحالی

مسائل منفی (اجتماعی)

شایستگی

حسادت

شایستگی

خلوص و بی ریا

دلفریب


دلفریب

بی ریا و خالص

شور و هیجان

خوشحالی


با کیفیت


قدرت


گران

خلوص

عشق



مستقل




ترس


 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.